MedSpace

Polskie Superfoods
Dr n.med. Aleksandra Czernecka-Micińska, 19.06.2015

Zauważamy ogromną popularność programów żywieniowych, coraz więcej osób chce smacznie i zdrowo jeść. Robią świadomie zakupy, sprawdzając jakość produktów i ich walory odżywcze. Pojawiło się pojęcie „superfoods" czyli najbardziej wartościowe produkty, sprowadzane nierzadko z najdalszych stron świata. Zapominamy, że podobne pod względem składników prozdrowotnych, a czasem o wiele tańsze jedzenie mamy w zasięgu ręki!

Zamiast owoców goji polecam maliny, wiśnie, jagody, borówki, jeżyny, truskawki. Owoce te, przy stosunkowo małej zawartości cukru zwierają ogromne ilości witamin, zwłaszcza wit. C, kwasu foliowego oraz polifenole i antocyjany czyli silne antyoksydanty i substancje przeciwzapalne. Biorąc pod uwagę, że jesteśmy narażeni na wiele czynników prozapalnych, które powodują choroby cywilizacyjne to codzienna dawka tych owoców jest niezbędna dla naszego zdrowia!

Każdy zna zalety wina czerwonego, jego działanie przeciwbakteryjne, przeciwgrzybicze, przeciwzapalne, opóźniające procesy starzenia i rozwój nowotworów. Mało kto wie, że sok z aronii zawiera podobną ilość resweratrolu- jednego z najsilniejszych polifenoli o udowodnionym naukowo działaniu protekcyjnym.

Wiemy dobrze, że nasiona chia, sorgo i inne są zdrowym zamiennikiem do naszej pszenicy, ale nie doceniamy siemienia lnianego- nasion składających się z tłuszczu, białka i błonnika. Odtłuszczone, mielone ziarna dostępne w sklepach mają tyle białka co mięso- 20g/100g produktu! Lepiej je jednak przygotować ( zmielić) w domu, nie tracimy przy tym cennego oleju lnianego. Można dodawać do serków, jogurtów.

Kolejne produkty na wyciągnięcie ręki? Orzechy laskowe i włoskie to źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych, białek i błonnika. Obniżają ciśnienie i poziom LDL, tym samym redukując miażdżycę. Według najnowszych badań garść orzechów spożywana codziennie zmniejsza o około 40% zmiany degeneracyjne mózgu.

Zdrowe odżywianie nie musi być drogie, trudno dostępne i skomplikowane. Nie wymaga wiedzy tajemnej, wystarczy trochę pomysłowości i chęć do zmiany nawyków. Lepsze samopoczucie i zdrowie gwarantowane!